Les entrades relacionades amb NTICEDU les trobaràs a la pestanya ASSIGNATURA

DE QUÈ VA, AQUEST BLOG?

Escolta visitant, inicialment no ha estat més que un exercici pràctic per a l'assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació a l'Educació (NTICEDU), dins el recorregut acadèmic de Psicopedagogia que estic cursant a la UOC, Ara bé, per què no aprofitar per aprendre experimentant una part de les noves possibilitats que ens ofereix la Web 2.0? Doncs som-hi: fem alguns exercicis que ens permetin obrir nous canals d'interactivitat entre aquells que ens anem trobant per l'espai virtual. Què n'espero? Aprendre, compartir el poc que sé, beure'm el molt que en saben els i les altres, de manera que encara que només sigui de manera molt i molt humil, generar nou coneixement plegats. De pas, potser compartir amb aquells i aquelles que em visiteu en aquest raconet, una mica de mi i d'allò que conec i estimo.
Sigeu benvinguts i benvingudes!

EL TRANVIA DE SANG.

dijous, 19 de març del 2009

Es tracta de resseguir un tram recuperat de 1'5 km de l'antic ferrocarril de Berga fins a les mines de Fíglos, a l'Alt Berguedà. Aquesta, construida sobre 1870 i tancada a inicis del segle XX, recorria un total de 14'5 km. Era un ferrocarril de tracció animal, o tranvia de sang, a imatge d'aquells ferrocarrils miners anglesos del segle XVIII. S'utilitzava per traslladar el carbó fins al carregador de Berga. Encara resten una dotzena dels 20 ponts originals.








Per iniciar el recorregut sortim del collet de Santa Magdalena, sobre la carretera vella de Cercs. Allà trobarem un pal amb una banderola que indica el camí de les fonts de la serra. Aquesta primera secció ofereix una suggerent panoràmica, tant de la mateixa vall de la riera Demetge per la que anem com del paissatge de l'Alt Berguedà. Seguim pel camí de ferradura que recorre les feixes en bona part repoblades de pi roig fins arribar a un trencant senyalitzat. Deixem el camí de la dreta que va a la font del Recuit i aviat comencem a baixar pel bosc fins a la font de la Serra. Seguim la baixada i sortim a la font de Tagastet, al costat del molí del Nin, ja sobre la mateixa riera (lloc tradicional de fer fontades). És per aquí per on el canal industrial de Berga s'escola pel túnel que travessa la serra de la Petita.



Cal travessar el rierol per l'antic pont de pedra i pujar a la carretera. Un cop allà girem cap a ponent i travessem la C-16 per sota el viaducte que la creua fins arribar al restaurant de l'Estany Clar. Agafem el camí ral de Bagà, el qual queda davant mateix de la casa i està senyalitzat com a sender local. Travessem un rierol per un pont de ciment i ens dirigim a un girador de cotxes que hi ha més amunt. Per un segon pont de pedra iniciem la pujada fins a un gir que el camí fa a l'esquerra i que ens aboca a la plataforma ferroviària del tranvia de sang.



Deixem el camí ral i seguim cap a sud-oest per la via de sang. el camí és força ample i planer. Trobem un primer viaducte de pedra corbat, força espectacular, i ens endinsem entre els pins i els roures fins a arribar a un pont de fusta encantador. El camí segueix fins a trobar un tercer i un quart pont pendents de rehabilitar. Travessem un cinquè pont, aquest en bones condicions i sortim a la massia de Golerons. Ens acompanyaran els matolls fins al final del nostre recorregut, arribem al darrer pont i sortim a la carretera vella, la qual hem de resseguir fins arribar al punt de partença.



Espero que en gaudiu.




Feixes: Peça de terra de conreu en forma de terrassa, sovint construïda amb marges de paret seca als vessants muntanyencs.


Camí de ferradura: Camins condicionats per al pas de bèsties.


Fontades: Aplec de gent a la vora d'una font per menjar i divertir-se.



Camí ral: Camí públic, el més important abans de la construcció de les carreteres, utilitzat per a les comunicacions generals i de més trànsit



Matolls: Formació vegetal constituïda per mates i arbusts més aviat baixos, força esclarissats.

Recorregut: 1h.30m.

Desnivell: 85m.

Època: tot l'any. Molt recomanable, però, tardor.

Altres: Apropeu-vos a la torre de la Petita: fortificació carlina.

Imprimir

1 comentaris:

railsiferradures ha dit...

Bona nit Joan,
Ens ha interessat aquesta entrada dons nosaltres estem treballant en un blog sobre trens i tramvies de tracció animal (railsiferradures).
D'aquest ferrocarril, havíem llegit quelcom al llibre els trens del Berguedà però no hem vist fins ara altre informació.
Voldríem fer una entrada al nostre blog i estem recercant informació.
Disposes de fotografies dels ponts i del camí que esmentes?.
Hi ha algun reste dels rails primitius.?
Tan mateix, si necessiteu alguna informació que hi disposem de trens i tramvies de tracció animal us la adreçarem amb molt de gust.
Salutacions
railsiferradures

Publica un comentari a l'entrada